söndag 4 september 2011

Vad gör en bra karaktär?

Jag sitter just nu och funderar på vad som gör en bra karaktär, samtidigt som friidrotts nörden inom mig sitter och håller tummarna för Christian Olsson. Så vad gör en bra karaktär? Ska försöka göra en lista, utom någon som helst ordning.


1. Personlighet:
Nu finns det i och för sig ganska mycket som ingår i kategorin "personlighet", men jag ska försöka få fram vad jag menar. Jag tycker en bra huvudkaraktär ska ha många olika sidor. Den ska vara älskvärd, irriterande, modig, rolig, uppoffrande.. ja, jag skulle kunna babbla på hur länge som helst. Men det är svårt att sätta fingret på exakt hur en bra karaktär ska vara. Man ska lära känna den antar jag, känna med den. 


2. Humor:
För mig är det väldigt viktigt att karaktären har humor. De bästa karaktärerna får mig alltid att skratta rakt ut och sitta och små le när man känner att det där är så typiskt för henne eller honom. 


3. Karaktärsutveckling:
Att man genom resan ser hur karaktären utvecklar sig, och hur man genom boken eller böckerna upptäcker nya sidor hos den. Ta tex en karaktär som alltid är väldigt stark (Max, Katniss, Rose ect) och aldrig visar sig svag. Men när de sedan kanske bryter ihop i tårar och visar att de trots allt är som vi och kan visa sig svaga. Jag älskar det. 


4. Logik:
Karaktären ska vara logisk. Alltså den kan inte vara för bra, om ni förstår vad jag menar. Den ska båda ha bra och dåliga sidor. Annars tror jag det är väldigt svårt att känna igen sig själv. Den måste vara trovärdig.


5. Sympati:
Karaktären ska ha sympati för andra och man ska ha sympati för den. Gråta när det händer något dåligt, le när det går bra, skratta när dem skämtar. Och framför allt bli förkrossad om den dör. 


6. Handlingarna:
Karaktärens handlingar. Vad kämpar den för? Hur kämpar den för det? En bra karaktär gör saker och handlingar som berör mig, får mig att känna något och kanske väcka tårar till ögonen. Detta är kanske en av de viktigaste punkterna. När något händer så vill jag gärna att karaktären gör något åt det och sen får den gärna överaska mig med sättet den gör det på.


7. Överraskningsmetoden:
Jag älskar att bli överraskad. Att en karaktär gör något helt oväntat som jag aldrig hade räknat med.


8. Styrka:
Jag älskar karaktärer som kan ta vara på sig själv, men även våga stå upp för sig själv. Ni vet det finns två olika sorters mod. Den ena är att slänga sig in i en strid och slåss mot den onda snubben, men den allra viktigaste är att våga stå upp för sig själv och för andra. Säkert är det också det svåraste.


9. Något eget:
Det ska finnas något hos personen som är unikt just för den. Ett signalement. 


Nu har jag säkert glömt någon viktig punkt, så fyll gärna på i kommentarerna om ni skulle komma på något. Kanske lägger även jag till något senare om jag kommer på, men nu ska jag kolla på friidrott, haha.

5 kommentarer:

  1. riktigt bra inlägg! Jag ska definitivt tänka på detta när jag skriver. Det är så lätt att man glömmer att det inte bara är författaren som ska gilla karaktären, alla läsarna ska också göra det :)

    SvaraRadera
  2. Shit, vilken bra lista! :D Du har verklgien tänkt igenom vad du kräver av en bra bokkaraktär :P Jag diggar det, supermycket! :D

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera