måndag 17 oktober 2016

Höst


Hösten är här. Dagarna är konstant gråa, och kvällarna långa. Jag dricker hundra koppar kaffe och försöker andas mellan jobb och relationer och allt annat man ska hinna med. Den här helgen pausade jag allt. Åkte hem till mina föräldrar. Läste böcker. Gick på höstpromenader. Försökte koppla bort stress och ångest. Idag tackade jag nej till jobb för jag kände att jag helt enkelt inte orkade. Så är det ibland. Jag blir lätt ett offer för höstmörker.

Det slog mig idag hur mycket jag älskar böcker. Hur mysigt det är att tända ett par ljus, brygga sig en kopp kaffe, och bara läsa. Hur underbar känslan av att öppna en bok man sett fram emot i över ett år är. Jag älskar historier. Sagor och äventyr som förflyttar en till en annan plats. Oavsett om de kommer från tv-serier, böcker, eller filmer, så älskar jag historier. Det svåra för mig på senaste tiden har varit att hitta ro. Att kunna lägga sig ner och läsa utan att bli stressad. Att kunna titta på en tv-serie utan att känna att jag borde göra något annat. Och jag vet inte riktigt varför. För det är inte så att jag har något annat att göra. När jag går från jobbet är jag klar. Det finns inget extra arbete jag kan göra hemma. Ändå har det i flera veckors tid känts som att det alltid finns något jag borde göra. Huvudet är konstigt.

På onsdag åker jag till Chicago! Ska återse min favoritstad och några av mina bästa vänner. När jag kommer tillbaka har jag jobb fram till januari. Sedan får vi se vad det blir. Kanske är dags att börja planera nästa äventyr?

1 kommentar:

  1. Vad härligt det är att igen och igen och igen inse att en älskar böcker! Ibland säger jag "jag gillar verkligen att läsa" till min man, och han säger typ "det var väl ingen nyhet?", men ibland bara återinser jag det. :)

    SvaraRadera